Učenicima i odraslima koji se suočavaju sa poteškoćama u razvoju, invaliditetom, teškoćama u učenju ili drugim izazovima, obrazovne institucije pružaju dodatnu podršku kroz prilagođavanje školskog programa i izradu individualnog obrazovnog plana.
Individualni obrazovni plan (IOP), koji se kreira uz saglasnost roditelja ili zakonskog zastupnika, ima za cilj da obezbedi optimalni razvoj učenika i postizanje obrazovnih ciljeva u skladu sa njihovim jedinstvenim potrebama.
Kako bi se obezbedila efikasna primena ovog plana, važno je upoznati se sa procedurom koja uključuje izradu, donošenje i implementaciju IOP-a, kao i ulogu svih aktera u tom procesu.
Pre donošenja IOP-a, potrebno je da se steknu određeni uslovi:
- Škola mora da izradi pedagoški profil učenika.
- Učitelji ili nastavnici moraju da pokušaju sa merama individualizacije, koje podrazumevaju prilagođavanje prostora, prilagođavanje metoda rada, postaljvanje pravila ponašanja i komunikacije. Individualizovan pristup je uobičajena praksa većine učitelja i nastavnika i ključan je za uspešno podučavanje različite dece, ne samo one sa teškoćama u razvoju.
- Vaspitači, učitelji (predmetni nastavnici), nastavnici, stručni saradnici, razredni starešina ili sami roditelji treba da podnesu obrazložen zahtev za izradu individualnog obrazovnog plana stručnom timu za inkluzivno obrazovanje.
Taj zahtev mora da sadrži dokaze o sprovedenim merama individualizacije, kao i o tome da dete ne ostvaruje predviđene opšte ishode obrazovanja i vaspitanja, te da mu je potrebna dodatna obrazovna podrška u vidu individualnog obrazovnog plana.
Ukoliko zahtev ne podnosi roditelj, škola je dužna da ga pisanim putem obavesti o tome da je pokrenuta ova inicijativa, a formiranju tima za pružanje dodatne podrške učeniku pristupa se tek ako je roditelj dao svoju pisanu saglasnost. - Za izradu individualnog obrazovnog plana po izmenjenom programu neophodno je mišljenje interresorne komisije za procenu potreba za dodatnom obrazovnom, zdravstvenom i socijalnom podrškom detetu ili učeniku.
IOP donosi pedagoški kolegijum ustanove, a na predlog tima za inkluzivno obrazovanje, odnosno tima za pružanje dodatne podrške učeniku.
Tim za pružanje dodatne podrške detetu u predškolskoj ustanovi čine:
- vaspitač
- stručni saradnik
- saradnik
- roditelj
- pedagoški asistent (u skladu sa potrebama deteta)
- lični pratilac deteta (na predlog roditelja odnosno drugog zakonskog zastupnika)
Tim za pružanje dodatne podrške učeniku u školi čine:
- nastavnik razredne nastave, odnosno učitelj
- nastavnik predmetne nastave (odeljenski starešina)
- stručni saradnik (psiholog – pedagog)
- roditelj odnosno drugi zakonski zastupnik
- pedagoški asistent (u skladu sa potrebama učenika)
- lični pratilac učenika (na predlig roditelja odnosno drugog zakonskog zastupnika)
Sprovođenje IOP-a prati Ministarstvo prosvete u skladu sa zakonom, dok bliže uputstvo za ostvarivanje IOP-a, njegovu primenu i vrednovanje donosi ministar.
Ostavite odgovor